In het jaar 2020 worden er steeds meer gegevens van iedereen verzamelt. Alles wordt dezer dagen online gedaan en dus zijn er ontzettend veel gegevens van iedereen te vinden. De meeste internet gebruikers hebben zelfs een heel profiel waar al hun data in staat! Waarom verzamelen bedrijven zo veel data, en hoe is hier geld aan te verdienen?
Bonuskaart
De Albert Heijn bonuskaart is een goed voorbeeld van big data verzameling. Mensen hebben hun eigen bonuskaart en wanneer zij met deze kaart afrekenen kan de Albert Heijn zien wat voor producten jij hebt gekocht. Zij kunnen hierop inspelen door elke klant gepersonaliseerde aanbiedingen te geven. Zij scannen dan jouw aankoopgedrag en op basis hiervan personaliseren zij aanbiedingen voor elke klant. De supermarkt kan hierdoor dus wat extra centen bijverdienen.
Sporthorloges
Een ander voorbeeld van dataverzamelaars zijn de verkopers van sporthorloges. Wanneer de horloge is verkocht aan bijvoorbeeld fietsers of hardlopers kan het bedrijf data van deze sporters analyseren. Zo kan er bijvoorbeeld worden gekeken waar deze sporters het liefste hun rust pakken. Het bedrijf kan deze data vervolgens doorverkopen aan horecagelegenheden, zodat deze hier weer op in kunnen spelen.
Afvalwerkers
Ook afvalwerkers kunnen extra geld vragen voor hun diensten wanneer zij goed gebruik kunnen maken van data. Zij kunnen data analyseren van wanneer de meeste personen en/of bedrijven hun afval op straat zetten. Hier kunnen zij dus mee zien of de bakken vol zijn of niet en deze data opslaan. Vervolgens kunnen zij extra geld vragen voor hun service, omdat zij kunnen garanderen dat je nooit met een volle afvalbak zit.
Netflix
Netflix is ook een grote verzamelaar van data. Zij kunnen hun platform blijven bijwerken en blijven verbeteren, zodat alle klanten ook daadwerkelijk klant blijven. Door hun rijke dataverzameling kunnen zij de marktleider blijven. De laatste manier om waarde te creëren voor een bedrijf door middel van data is dus het blijven verbeteren van een platform.